دل نوشته ها

وب نوشته های یک معلم در باره انچه که هست و باید باشد

دل نوشته ها

وب نوشته های یک معلم در باره انچه که هست و باید باشد

سلسله شاهان اشور در گذر تاریخ و مهمترین اقداماتشان

1-اشورنصیرپال دوم(859-884 ق.م)حوزه فرمانروایی خویش را مرکز یک قدرت عظیم جهانی عصر خود ساخت.

2-شلمنصر سوم(824-859 ق.م)توانست اتحاد سوریه و یهود و اعراب را که در مقابل اشور متحد شده بودند در هم کوبد و اسلحه ی خود را در مدیترانه بشوید.

3-شمشی عداد پنجم(810-824ق.م)با انکه در بابل و در شرق زاگرس لشکرکشی هایی کرد .شهرتش بیشتر به خاطر ملکه اش سمورامت(semmu-ramat)بود.

4-سمورامت(805-810 ق.م)نیابت سلطنت یافت.همان ملکه سمیرامیس(semiramis)قصه ها بود که اوازه ی قدرت و هیبت اشور وی را بعدها در نزد مردم یونان و اسیای صغیر در هاله ای از جلال و شکوه افسانه ای فرو برد.

5-تیگلات پیلسر سوم(727-745ق.م) با غلبه بر یهود و تسخیر دمشق جای پای اشور را در سواحل مدیترانه محکم کرد.

6-سارگون دوم(705-722ق.م) قدرت اشور را جلوه ای  فوق العاده داد.نخبه جمعیت یهود را از سامریه به اشور اورد و تعدادی از انها را در بین طوایف ماد که باجگزار اشور بودند کوچ داد.

7-سناخریب(681-705 ق.م)مصر را از فکر مداخله در سوریه منصرف داشت-یهودیه و بابل را که دایم بر ضد اشور توطئه و تحریک میکردند ویران کرد.نینوا پایتخت  اشور را که بعدها ناحوم نبی ان را شهرخونین"پر از دروغ و دزدی"و صحنه ی"چرخهای تند" و "گردونه های جهنده"میخواند ملکه بی معارض پایتختهای اسیای غربی کرد.

8-اسرحدون(669-  681ق.م)به مصر سفلی لشکر کشید.

9-اشور بانی پال(626-669ق.م)طی دو لشکر کشی  سپاه اشور را فاتحانه تا مصر علیا برد بدینگونه قلمرو اشور از یک سو تا مصر و سوریه واز سوی دیگر تا حدود دریای خزر و کویر نمک در ایران بسط داد.طرفه انجاست که این فرمانروای خونخوار و بی رحموقتی شهر شوش پایتخت عیلام را فتح کرد در تمام خاک عیلام بر جای ابادیها و شهرها شوره و بوته خار پاشید در پیش خدای خویش با غروری وحشیانه مباهات میکرد و به اینکه در تمام سرزمین دشمن صدای شادمانه ی انسانها و جانوران را به کلی خاموش کرد .اما وقتی در پایان عمر با بیماری و بدبختی و اشوب خانگی مواجه شد در طی یک کتیبه ی دیگر با اندوه و افسوس مینوشت:من به خدا و انسان به مرده و زنده نیکویی کردم پس چرا بیماری و نالانی .درماندگی و بدبختی بر من فرود امد؟....با انهمه قساوت و بی رحمی فقط 14 سال بعد از مرگ او بود که هوخشتره پادشاه ماد به کمک نبوپولسر که در بابل بر ضد اشور قیام کرده بود به عمر پر ماجرای اشور پایان داد (612 ق. م).

(دوستان اگر قصوری در نوشتن بود و نتوانستم علایم نوشتاری چون کاما را در نوشته در جای خود لحاظ کنم چون صفحه کلیدم مشکل داشت.)اما از این مبحث به بعد تاریخ تسلط دو قوم اریایی ماد و پارس را اینشاالله خواهیم نوشت.باشد که قبول افتد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد